Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy Prawa Telekomunikacyjnego, która weszła w życie 22 marca 2013 roku informujemy Państwa, że nasz serwis wykorzystuje pliki "cookies"  użyte w procesie składania zamówienia jedynie do sprawniejszego korzystania z naszego serwisu.

Mogą Państwo ograniczyć lub zablokować całkowicie instalowanie plików "cookies" przez odpowiednie ustawienie swojej przeglądarki internetowej.

Więcej informacji o plikach "cookies" w zakładce: Bezpieczeństwo.

Witaj. Jesteś Gościem. Zaloguj się lub załóż konto »


Opinie klientów o sklepie sportowo-medyczna.pl

Nasze przesyłki doręcza:
Przesyłki doręcza firma kurierska DPD
Przesyłki dostarcza Poczta PolskaPaczkomaty 24/7 - tanio i o każdej porze...

Współpracujemy z :

Bezpieczna Woda - 24ratownik.pl
Serwis dla trenerów i instruktorów piłki nożnej Portal dla trenerów piłki nożnej

Reklama:

Stabilność sport oraz wydajność ruchowa

128,90 zł
♦Wydawnictwo: WSEiT
♦Wysyłka: w 48 godzin
♦Dostępność: Produkt dostępny
♦Nr. katalogowy: 9710

♦Rok wydania: 2016
♦Wydanie: 1 polskie
♦Format: 210 x 297 mm
♦Liczba stron: 396
♦Oprawa: Miękka

Stabilność sport oraz wydajność ruchowa

W ostatnim czasie sport przestał być kojarzony jedynie z triumfami na arenach międzynarodowych i stał się też miłym i popularnym sposobem spędzania wolnego czasu przez osoby niezwiązane z nim zawodowo. O ile w pierwszym przypadku mamy do czynienia z całym sztabem ludzi odpowiedzialnych za osiągnięcia zawodnika, za jego przygotowanie, monitorowanie postępów, a także zapobieganie okresom zastojów i występowaniu urazów, o tyle w drugim podejmowana przez nas aktywność fizyczna jest w dużej mierze obarczona ryzykiem urazów i często wiąże się brakiem doświadczenia z naszej strony w kwestii doboru obciążenia treningowego, techniki ruchu itp.

Podstawą do osiągnięcia korzystnych wyników jest kierowanie się zasadą, że każdy prawidłowy wzorzec ruchowy składa się z wielu elementów, a każdy z nich powinien być prawidłowo wykonany. Sportowiec może kształtować swoje nawyki ruchowe przez długi okres, a mimo to dość często zdarza się, że nie są one idealne i zaburzają mechanikę ciała - uzyskanie zadowalających osiągnięć może stać się w takiej sytuacji bardzo trudne albo wręcz niemożliwe. Czy możemy się zatem dziwić, że osoby traktujące sport jako rekreację muszą liczyć się z tymi samymi zagrożeniami, tym bardziej, że brakuje im przecież interdyscyplinarnego zespołu, który dbałby o ich zdrowie? Podążając tym tokiem myślenia, można wysnuć przypuszczenie, że sportowcy- amatorzy są dużo bardziej narażeni na urazy i przeciążenia niż zawodowcy. Zarówno jedni, jak i drudzy powinni nieustanie obserwować swoją technikę i mechanikę ciała, będące nie tyle kluczem do osiągnięcia sukcesu, ile stanowiące zabezpieczenie przed sparafrazowaniem popularnego powiedzenia „sport to zdrowie” przez dodanie do niego przymiotnika „utracone”. Tajemnica tkwi bowiem w wyodrębnieniu z całego wzorca ruchowego jego poszczególnych elementów i jeśli zajdzie taka potrzeba, poprawieniu jakości ich wykonania.

Podręcznik autorstwa Joanne Elphinston jest pod tym względem świetnym przewodnikiem. Potrzebne do zrozumienia mechanizmu ruchu podstawy teoretyczne zostały w nim uwzględnione w przejrzysty i praktyczny sposób. Autorka zwraca szczególną uwagę na mechanikę ruchu, która jest niezwykle ważna, gdyż jej zaburzenia uniemożliwiają poprawne wykonanie schematu ruchowego oraz mogą być przyczyną urazów. Niewątpliwie dużym atutem książki jest bogaty dobór ćwiczeń, przedstawionych w doskonały sposób pod względem metodycznym. Ćwiczenia zostały uporządkowane ze względu na strefę ciała, na którą działają (górna, środkowa i dolna), ale także pod kątem stopnia trudności. Lektura niniejszej pozycji dobitnie pokazuje, że jej Autorka jest wieloletnim praktykiem, a wiedza i doświadczenie, którymi dzieli się z czytelnikiem, wynikają z jej własnych obserwacji i przemyśleń.

Wielu z nas dopiero po kilku latach pracy ze sportowcami wypracowuje własne programy czy też ćwiczenia, które okazują się pomocne. Zaproponowane przez Joanne Elphinston ćwiczenia nie są panaceum na wszystkie problemy, z którymi borykają się zawodnicy, ale mogą okazać się swoistą „drogą na skróty”, a czytelnik zwróci dzięki nim uwagę na najczęściej popełniane błędy i mechanizmy powodujące u sportowca zastój lub uraz. „Ludzie są niezwykle przywiązani do swoich nawyków ruchowych, ponieważ sami je wytworzyli” (R. Alon. 1996). To zdanie najlepiej obrazuje najpowszechniejszą przyczynę naszych problemów związanych z uprawianiem sportu.

Do kogo adresowana jest niniejsza książka? Grupa odbiorców zdaje się nie być ściśle określona. Zarówno trenerzy, fizjoterapeuci, jak i inni specjaliści zajmujący się sportem zawodowo z pewnością odkryją w niej wiele interesujących treści, choć niewykluczone, że znajdą w niej również potwierdzenie czegoś, o czym doskonale wiedzą jako praktycy z wieloletnim stażem. Z kolei ich młodsi koledzy, aspirujący do pracy ze sportowcami, będą mogli wykorzystać opisane tu podstawy i bogaty zbiór ćwiczeń, a być może odkryją nawet inspirację do dalszych badań nad ruchem. Z całą pewnością w tym pierwszym, szalenie emocjonującym okresie swojej wielkiej przygody ze sportem znajdą odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Niniejsza pozycja nie jest jednak przeznaczona wyłącznie dla tak wąskiego grona odbiorców. Mamy nadzieję, że spotka się z zainteresowaniem wszystkich osób, dla których sport jest czymś więcej niż tylko pracą - tych, dla których jest atrakcją i miłym sposobem spędzania wolnego czasu, przygodą, z którą ciężko się rozstać, sposobem na przezwyciężanie swoich słabości, ale przede wszystkim źródłem Zdrowia. Aby wszystkie wyżej wymienione aspekty i cele stały się prawdziwe, program treningowy albo jakakolwiek aktywność sportowa powinny jednak zostać przeprowadzone w sposób przemyślany i dostosowany do indywidualnych możliwości zawodnika. Ten element stanowi chyba najważniejsze przesłanie książki. „Stopniuj trudność, wykonując zadanie ruchowe, skup się, ale spraw, aby wyglądało ono na łatwe do wykonania".

Spis Treści

Przedmowa do drugiego wydania
Przedmowa do wydania polskiego
Podziękowania
Wstęp
Metoda JEMS
Jak korzystać z tej książki

CZĘŚĆ PIERWSZA
Podstawy i podwaliny

Rozdział 1: Siła, przepływ sił i funkcjonalne kontrolowanie siły
Siły tworzące ruch
Strefy kontroli
Strategie funkcjonalnego kontrolowania siły
Inicjacja ruchowa i przenoszenie siły
Kierunek impulsu ruchowego

Rozdział 2:Zgłębianie koncepcji stabilności
Filary stabilności funkcjonalnej
Stabilność funkcjonalna w sporcie
W jaki sposób stabilność funkcjonalna może wpłynąć na ruch?
Optymalna wydajność a wysoka kompensacja
Co może doprowadzić do zaburzenia funkcji ruchowej?
W kierunku wytworzenia modelu wydajności ruchowej
Założenia wydajności ruchowej w planie treningowym

Rozdział 3: Stabilność a anatomia
Mięśnie stabilizujące i mobilizujące
Kontrola ruchu i czynności mięśni w trzech strefach
Centralna strefa kontroli: tułów
Kręgosłup w pozycji naturalnej
Łańcuch przedni
Elastyczność względna a centralna strefa kontroli
Dolna strefa kontroli: miednica
Łańcuch tylny
Funkcjonalne kontrolowanie siły a dolna strefa kontroli
Górna strefa kontroli: obręcz barkowa
Problem z kontrolowaniem siły w górnej strefie kontroli
Metoda całego ciała

Rozdział 4: Główne koncepcje wydajności ruchu
Postawa ciała
Oddychanie
Mięśnie brzucha w nieznacznym napięciu
Reakcja proprioreceptywna stopy
Rozluźniona twarz
Swobodna kontrola ruchu
Rywalizacja w danym momencie

Rozdział 5: Ocena sprawności funkcjonalnej
Skrócona ocena sprawności funkcjonalnej
Rozszerzenie parametrów oceny
Testowanie sprawności ruchowej i treningu ruchowego
Ocena sprawności funkcjonalnej wśród wysokiej klasy sportowców

CZĘŚĆ DRUGA
Praca nad płynnością kontroli

Wstęp
Rozdział 6: Faza 1 - Aktywacja i świadomość
Centralna strefa kontroli
Dolna strefa kontroli
Górna strefa kontroli
Aktywacja zależności poprawnej stabilizacji
Ruchomość funkcjonalna
Przywrócenie rotacji

Rozdział 7: Faza 2 - Integracja
Kontrola centralnej osi pionowej
Integracja tułowia z górną strefą kontroli
Integracja tułowia z dolną strefą kontroli
Równowaga
Ruchomość

Rozdział 8: Faza 3 - Koordynacja globalna
Koordynacja globalna
Progresywne obciążanie górnej części ciała
Stabilizacja kombinacyjna, sekwencje ruchomości i równowagi

Rozdział 9: Faza 4 - Kontrola dynamiczna
Ćwiczenia z piłka lekarską
Obciążenie górnej części ciała
Kontrola dynamiczna
Ćwiczenia z piłką szwajcarską
Rozwój schematy pełnego zakresu zginania
Reakcje stabilizacyjne
Ruchomość

Rozdział 10: Stabilizacja w programie treningowym
Stabilizacja podczas rozgrzewki i ćwiczeń ruchomości
Trening z wykorzystaniem masy własnego ciała
Ćwiczenia z wykorzystaniem oporu elastycznego
Stabilizacja w warunkach pracy na siłowni
Statyczne ćwiczenia rozciągające

Rozdział 11: Przykładowe programy

Rozdział 12: Schematy rehabilitacyjne

Dodatek 1: Często używane terminy

Dodatek 2: Lista najczęstszych schematów

Dodatek 3: Tabele punktacji do skróconej oceny sprawności funkcjonalnej

Piśmiennictwo

Indeks

Komentarze czytelników

Top